Institut für Psychologische Psychotherapie - Prof. Sachse / Bochum

Institut für Psychologische Psychotherapie

Klärungsorientierte Psychotherapie - Interaktionelle Verhaltenstherapie - Kognitive Verhaltenstherapie
Staatlich anerkanntes Ausbildungsinstitut - Leitung: Prof. Dr. Rainer Sachse

PD Dr. Thomas Langens

PD Dr. Thomas Langens



1990 - 1996
Studium der Psychologie an der Universität Wuppertal und der Boston University.

1996
Diplom in Psychologie (Universität Wuppertal)

1996 - 2009
Wissenschaftlicher Angestellter am Lehrstuhl Allgemeine Psychologie II (Motivation, Emotion und Lernen) an der Universität Wuppertal

2001
Promotion zum Dr. phil. Bei Prof. Dr. H.-D. Schmalt am Lehrstuhl Allgemeine Psychologie II (Motivation, Emotion und Lernen) an der Universität Wuppertal

2005
Habilitation im Fachbereich Bildungs- und Sozialwissenschaften der Universität Wuppertal und Erteilung der Venia legendi für das Fach Psychologie

Seit 2005
Privatdozent an der Universität Wuppertal

2007 - 2012
Ausbildung zum Psychologischen Psychotherapeuten mit Schwerpunkt Verhaltenstherapie am Institut für Psychologische Psychotherapie (IPP Bochum)

Seit 2009
Psychotherapeutische Tätigkeit als Diplom-Psychologe in der ev. Stiftung Tannenhof, Remscheid.

2012
Approbation als Psychologischer Psychotherapeut (Fachkunde: Verhaltenstherapie)



Publikationen


Engeser, S. &Langens, T.A. (2010). Mapping social motives on the Big Five personality traits. Scandinavian Journal of Psychology, 51, 309-318.

Job, V. &Langens, T.A., Brandstätter, V. (2009). Discrepancies between explicit motives and goals are related to emotional well-being. Personality and Social Psychology Bulletin, 35, 983-996.

Langens, T.A. (2001). Predicting behavior change in Indian businessmen from a combination of need for achievement and self-discrepancy. Journal of Research in Personality, 35, 339-352.

Langens, T.A. (2002). Tantalizing fantasies: Positive imagery induces negative mood in individuals high in fear of failure.Imagination, Cognition and Personality, 21, 281-292.

Langens, T.A. (2002). Tagträume, Anliegen und Motivation. Göttingen: Hogrefe.

Langens, T.A. (2003). Daydreaming mediates between goal commitment and goal attainment in individuals high in achievement motivation. Imagination, Cognition and Personality, 22, 101-113.

Langens, T.A. (2004). Potential costs of goal imagery: The moderating role of fear of failu-re. Imagination, CognitionandPersonality, 23, 27-44.

Langens, T.A. (2004). Positive Zielimaginationen: Gefahren und Alternativen. In J. Wegge& K.-H. Schmidt (Hrsg.), Förderung von Arbeitsmotivation und Gesundheit in Organisationen (S. 65-86). Göttingen: Hogrefe.

Langens, T.A. (2006). Failure imagery reduces self-reflectivity in individuals high in activity inhibiti-on. Imagination, CognitionandPersonality, 25, 147-160.

Langens, T.A. (2006). Wille und Gewissheit: Automatische und intentionale Emotionsregulation. Hamburg: Verlag Dr. Kovac.

Langens, T.A. (2007). Congruence between explicit and implicit motives and emotional well-being: The moderating role of activity inhibition. Motivation and Emotion, 31, 49-59.

Langens, T.A. (2007). Effects of goal priming and motive-goal congruence on dream re-call. Imagination, Cognition and Personality, 26, 287-302.

Langens, T.A. (2007). Emotional and motivational reactions to failure: The role of illusions of control and explicitness of feedback. Motivation and Emotion, 31, 105-114.

Langens, T.A. (2007). Regulatory focus and illusions of control. PersonalityandSocialPsychology Bulletin, 33, 226-237.

Langens, T.A. (2009). Das Motivkonzept: Ein Vergleich zwischen Klärungsorientierter Psychotherapie und allgemeiner Motivationspsychologie. In R. Sachse, J. Fasbender, J. Breil& O. Püschel (Hrsg.), Grundlagen und Konzepte Klärungsorientierter Psychotherapie (S. 117-141). Göttingen: Hogrefe.

Langens, T.A. (2009). Leistung. In V. Brandstätter-Morawietz& J.H. Otto (Hrsg.), Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Motivation und Emotion (S. 217-224). Göttingen: Hogrefe.

Langens, T.A. (2009). Methoden der Motiv- und Motivationsdiagnostik. In V. Brandstätter-Morawietz& J.H. Otto (Hrsg.), Handbuch der Allgemeinen Psychologie: Motivation und Emotion (S. 94-105). Göttingen: Hogrefe.

Langens, T.A. (2009). Striving for personal goals: The role of negative mood and the availability of mood-regulation strategies. In M. Wosnitza, S.A. Karabenick, A. Efklides, & P. Nenniger (Eds.), Contemporary motivation research: From global to local perspectives (pp. 359-377). Cambridge: Hogrefe& Huber.

Langens, T.A. (2010). Activity inhibition. In O.C. Schultheiss& J.C. Brunstein (Eds.), Implicit mo-tives (pp. 89-115). New York: Oxford University Press.

Langens, T.A. &Mörth, S. (2003). Repressive coping and the use of passive and active coping strate-gies. Personality and Individual Differences, 35, 461-473.

Langens, T.A. &Mose, E. (2006).Coping with unemployment: Relationships between duration of unemployment, coping styles, and subjective well-being. Journal of Applied Biobehavioral Research, 11, 189-208.

Langens, T.A. &Schmalt, H.D. (2002). Emotional consequences of positive daydreaming: The mod-erating role of fear of failure.Personality and Social Psychology Bulletin, 28, 1725-1735.

Langens, T.A. & Schmalt, H.-D. (2009). Motivational traits: New directions. In G.J. Boyle, G. Matthews, & D.H. Saklofske (Eds.),Handbook of Personality Theory and Testing (pp. 523-544). London: Sage.

Langens, T.A. & Schüler, J. (2003). Die Messung des Leistungsmotivs mittels des Thematischen Auf-fassungstests. In J. Stiensmeier-Pelster& F. Rheinberg (Hrsg.), Diagnostik von Motivation und Selbstkonzept. Tests und Trends (Band 2)(S. 89-104). Göttingen: Hogrefe.

Langens, T.A. & Schüler, J. (2005). Written emotional expression and emotional well-being: The moderating role of fear of rejection. Personality and Social Psychology Bulletin, 31, 818-830.

Langens, T.A. &Schüler, J. (2007). Effects of written emotional expression: The role of positive expectancies. Health Psychology,26, 174-182.

Langens, T.A., Schmalt, H.-D. &Sokolowski, K. (2005). Motivmessung: Grundlagen und Anwendungen. In R. Vollmeyer& J.C. Brunstein (Hrsg.), Motivationspsychologie und ihre Anwendung (S. 70-89). Stuttgart: Kohlhammer.

Langens, T.A., Sokolowski, K. & Schmalt, H.-D. (2003). Das Multi-Motiv-Gitter (MMG). In L. von Ro-senstiel & J. Erpenbeck (Hrsg.),Handbuch der Kompetenzmessung (S. 71-80). Stuttgart: Schäffer-Poeschel.

Langens, T.A. &Stucke, T.S. (2005). Stress and mood: The moderating role of activity inhibi-tion. Journal of Personality, 73, 47-78.

Puca, R.M. &Langens, T.A. (2002).Motivation.In J. Müsseler& W. Prinz (Hrsg.), Lehrbuch der Allgemeinen Psychologie (S. 225-269). Heidelberg: Spektrum.

Puca, R.M. & Langens, T.A. (2008). Motivation. In J. Müsseler (Hrsg.), Lehrbuch der Allgemeinen Psychologie (Zweite Auflage), S. 190-229. Heidelberg: Spektrum.

Sachse, R., Langens, T.A. & Sachse, M. (2012). Klienten motivieren: Therapeutische Strategien zur Stärkung der Änderungsbereitschaft. Bonn: Psychiatrie Verlag.

Schmalt, H.-D. & Langens, T.A. (2009). Motivation. Stuttgart: Kohlhammer.

Schmalt, H.-D., Sokolowski, K. & Langens, T.A. (1999). Das Multi-Motiv-Gitter zur Erfassung von Anschluß, Leistung und Macht - MMG. Frankfurt: Swets.

Schmalt, H.-D., Sokolowski, K. & Langens, T.A. (2001). MMG - Multi-Motiv-Gitter. In W. Sarges & H. Wottawa (Hrsg.), Handbuch wirtschaftspsychologischer Testverfahren. Berlin: Pabst Science Publishers.

Schüler, J. &Langens, T.A. (2007). Psychological crisis in the marathon race and the buffering effects of self-verbalizations.Journal of Applied Social Psychology, 37, 2319-2344.

Sokolowski, K., Schmalt, H.-D., Langens, T.A. &Puca, R.M. (2000). Assessing achievement, affiliation, and power motives all at once-the Multi-Motive Grid (MMG). Journal of Personality Assessment, 74, 126-145.